بین المللی

بیگدلی، کارشناس بین‌الملل: سفرهای اخیر آقای امیرعبداللهیان یک جنبه تشریفاتی دارد و هیچ تاثیری در وضعیت غزه نخواهد داشت.

خبرمهم: علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل: آمریکا، ایران و کشورهای عربی منطقه، هیچ کدام نمی‌توانند در ایجاد صلح و آتش‌بس در غزه تاثیری داشته باشند.

بیگدلی، کارشناس بین‌الملل: با‌توجه به اینکه چند روز پیش دوباره مسئله FATF  مطرح شد و ما باز هم در سایه خاکستری و لیست سیاه قرار گرفتیم، نباید خیلی انتظار داشته باشیم که در حاشیه این نشست‌ها به ارتباطات اقتصادی‌مان خیلی توجه شود.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل به مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در‌خصوص سفرهای اخیر امیرعبداللهیان، وزیر‌امور خارجه کشورمان نسبت به مسائل غزه گفت: سفرهای آقای امیرعبداللهیان هیچ تاثیری در وضعیت غزه نخواهد داشت آن‌هم وقتی دبیرکل به از هم پاشیدگی شورای امنیت اشاره می‌کند و می‌گوید این شورا به مواد منشور توجه نمی‌کند و یک نوع بی سروسامانی فضای بین‌المللی را فرا گرفته دیگر کاری از آقای امیرعبداللهیان برنمی‌آید که بخواهد انجام دهد و این سفرها هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت. حتی آمریکایی‌ها نیز با وجود فشارهایی که به نتانیاهو آوردند نتوانستند نتیجه‌ای بگیرند و تمام صحبت‌هایی که در پاریس و دوحه انجام شده هیچ کدام نتیجه‌ای نداشته و حتی معلوم هم نیست بتواند موقتا جنگ را خاتمه دهد و مواد غذایی را به مردم غزه برساند. هیچ چیزی الان مشخص نیست.

بیگدلی در‌ادامه تاکید کرد: بنابراین سفرهای آقای امیرعبداللهیان یک جنبه تشریفاتی دارد چون شورای حقوق بشر بارها ایران را به عدم رعایت حقوق بشر متهم کرده، خواستند امیرعبداللیهان در این مذاکرات حضور پیدا کند چون با حضور در این مذاکرات که در حاشیه شورا برگزار می‌شود و ملاقاتی که امیرعبداللهیان با دبیر کل شاید سفارش‌هایی صورت بگیرد که باعث شود مامور حقوق بشر ایران به این شورا اعزام شود. اما همین اعزام را هم فکر نمی‌کنم که انجام شود.  

این استاد دانشگاه در‌ پاسخ به این سوال که از بین ایران، آمریکا و کشورهای عربی منطقه کدام یک در ایجاد آتش‌بس غزه تاثیر خواهد داشت، گفت: هیچ کدام نمی‌توانند در ایجاد صلح و آتش بس در غزه تاثیر داشته باشند برای اینکه رابطه نتانیاهو سابقه سویی با دموکرات‌ها دارد که نمونه آن را در زمان اوباما دیدیم که چقدر اسرائیل را مورد بی‌توجهی قرار دادند و حتی یک سفر هم اوباما در طول دوران ریاست‌ جمهوری‌اش به اسرائیل نداشت. بنابراین روابط خوبی بین نتانیاهو و دموکرات‌ها برقرار نیست. از طرفی سفارشی هم که بایدن به نتانیاهو می‌کند به خاطر این است که کمی فضای انتخاباتی آمریکا را ملایم‌تر کند. 

علی بیگدلی اضافه کرد: چند روز پیش هم اقدام خلبان آمریکایی که جلوی سفارت اسرائیل خودش را آتش زد نشان می‌دهد که افکار عمومی آمریکا هم خیلی با اقدامات اسرائیل موافق نیستند. بنابراین وقتی نتانیاهو به صحبت‌های مقامات آمریکایی هیچ توجهی نمی‌کند مشخص است که هیچ توجهی به گفته‌های امیرعبداللهیان نخواهد داشت. 

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان تاکید کرد: ما در‌حال حاضر در شرایطی نیستیم که بخواهیم در این نشست‌ها به فکر منافع و اهداف اقتصادی خودمان باشیم آن هم با‌توجه به اینکه چند روز پیش دوباره مسئله FATF  مطرح شد ما باز هم در آن سایه خاکستری و لیست سیاه قرار گرفتیم. بنابراین نباید خیلی انتظار داشته باشیم که در حاشیه این نشست‌ها به ارتباطات اقتصادی‌مان خیلی توجه شود. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا