بین المللی

بیگدلی، کارشناس بین‌الملل: سیاست عقلانی فعلی ایجاد دیپلماسی محرمانه‌‌ بین ایران و آمریکاست، حالا باید ببینیم مقامات‌ کشورمان دست به این کار می‌زنند یا نه.

خبرمهم: بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل: براساس آنچه تا‌الان مقامات آمریکایی گفتند حتما دست به یک اقدام تلافی‌جویانه خواهند زد اما اینکه بخواهند به ایران یا منافع ایران حمله کنند خیلی بعید به نظر می‌رسد.

بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل: ممکن است آمریکایی‌ها کشتی‌های ایران را در دریای سرخ بزنند./ اگر چنینی وضعیتی ادامه پیدا کند که آمریکایی‌ها بخواهند به منافع ایران حمله کنند و در مقابل ایران پاسخ بدهد، دیگر مسیر آینده خیلی روشن نخواهد بود و ممکن است تبدیل به یک  جنگ تمام عیار تبدیل شود.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم نسبت به احتمال حمله آمریکا به ایران طبق گفته‌های جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: فکر نمی‌کنم آمریکایی‌ها به خاک ایران حمله کنند ولی براساس آنچه که تا الان مقامات آمریکایی گفتند حتما دست به یک اقدام تلافی‌جویانه خواهند زد اما نوع آن مشخص نیست. ولی اینکه بخواهند به ایران یا منافع ایران حمله کنند خیلی بعید به نظر می‌رسد چون آمریکا هم نمی‌خواهد خودش را وارد یک جنگ تمام عیار کند. ولی بایدن فعلا ناچار است دست به یک اقدامی بزند که هم افکار عمومی و هم رقبای جمهوری‌خواه خود را به نوعی قانع کند. 

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها فعلا دارند با دقت بررسی می‌کنند که دست به چه اقدامی بزنند. ایران می‌تواند از طریق واسطه‌هایی مثل قطر دست به یک دیپلماسی محرمانه‌ای بزند تا این مسئله کاهش پیدا کند و به منافع ایران، سایت‌های نفتی و نظامی ما تعرضی نشود. 

بیگدلی اضافه کرد: این هم گفته شده که ممکن است کشتی‌های ایران را در دریای سرخ بزنند این هم باز مشکل بوجود می‌آورد. اما سیاست عقلانی در این شرایط این است که یک دیپلماسی محرمانه‌ای بین ایران و آمریکا برقرار شود تا حدود این سیاست انتقام‌جویانه آمریکایی‌ها محدودتر شود که به خاک و منافع ایران مستقیما حمله نشود. این صحیح‌ترین راه است حالا باید ببینیم مقامات‌ کشورمان دست به این کار می‌زنند یا نه ولی به احتمال زیاد باید این کار را انجام دهند.

بیگدلی در پاسخ به این سوال که اگر آمریکایی‌ها به کشتی‌های ایران در دریای سرخ حمله کنند یا به دیگر منافع ایران آسیب بزنند، ایران پاسخ خواهد داد یا خیر، گفت: الان هم در آمریکا و هم در ایران این نگرانی بوجود آمده که این دور باطل پاسخ به حملات تا کجا ادامه خواهد داشت. اگر چنینی وضعیتی ادامه پیدا کند که آمریکایی‌ها بخواهند به منافع ایران حمله کنند و در مقابل ایران پاسخ بدهد، دیگر مسیر آینده خیلی روشن نخواهد بود و ممکن است تبدیل به یک جنگ تمام عیار تبدیل شود. 

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اسرائیل فعلا در غزه و در برابر حزب‌الله گرفتار است، تاکید کرد: با‌توجه به اینکه نهایت آرزوی اسرائیل این است که آمریکا و ایران وارد جنگ شوند و بتواند سیاست انتقام‌جویانه‌اش را نسبت به ایران اعمال کند اما خوشبختانه الان شانسی که ما آوردیم این است که اسرائیل در غزه و در برابر حزب‌الله گرفتار است و نمی‌تواند خیلی دست به اقدامات تاثیرگذاری بزند. 

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان تاکید کرد: نگرانی دیگر دولت ایران این است که اگر ما بخواهیم به این وضعیت ادامه دهیم و دوباره ما بخواهیم منافع آمریکا را بزنیم ممکن است با اینکه نیروهای اسرائیلی از جنوب غزه به جنوب لبنان وارد شدند سیاست انتقام جویانه گریبان لبنان را بگیرد. با حساسیتی هم که ما نسبت به حزب الله داریم و خب این حساسیت خیلی بالاتر از حساسیت ما نسبت به غزه است کار ما را با مشکل مواجه خواهد کرد. دولت باید خیلی به این جنبه‌ها توجه کند و یک نوع سیاست خویشتن‌داری را در پیش گیرد چون سیاست انتقام‌جویانه به نفع ما نخواهد بود و باعث می‌شود ما ناخواسته به جنگ کشیده شویم که بسیار بسیار خطرناک خواهد بود. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا