فرهنگی

کنکور در دو نوبت؟ تحولی جدید یا چالشی تازه برای داوطلبان؟

خبرمهم: در اقدامی ناگهانی، شورای عالی آموزش و پرورش و سازمان سنجش کل کشور، تصمیم به برگزاری کنکور سراسری در دو نوبت در سال های اخیر گرفتند.

در اقدامی ناگهانی، شورای عالی آموزش و پرورش و سازمان سنجش کل کشور، تصمیم به برگزاری کنکور سراسری در دو نوبت در سال های اخیر گرفتند. این تصمیم که با واکنش‌های متعددی از سوی دانش‌آموزان، خانواده‌ها و کارشناسان آموزشی روبرو شده است و سوالات متعددی را در مورد مزایا و معایب این سیستم جدید و مقایسه آن با سیستم قبلی مطرح می‌کند.

به گزارش بخش فرهنگی سایت خبرمهم، صابره خلیلی در یادداشتی برای گروه رسانه‌ای خبر‌های فوری مهم نوشت: تا دو سال گذشته، کنکور سراسری تنها در یک نوبت در تیرماه برگزار می‌شد. داوطلبان در این آزمون سراسری با شرکت در ۵ گروه آزمایشی (ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان) به رقابت با یکدیگر می‌پرداختند.

بنابراین دانش‌آموزان با داشتن یک نوبت آزمون، می‌توانستند تمام تمرکز و برنامه‌ریزی خود را بر روی روز کنکور معطوف کنند، به علاوه، یک بار شرکت در آزمون سراسری، اضطراب و استرس کمتری به داوطلبان منتقل می شد. همچنین امکانات لازم برای روز کنکور یک نوبت تنظیم می شد و آزمون داوطلبان هم یکبار بررسی و اعلام می شد.

اما از طرف دیگر، تلاش‌ها و امیدها برای قبولی در یک آزمون واحد، فشار روانی زیادی را به داوطلبان تحمیل می‌کرد و اگر برخی از داوطلبان به دلیل بیماری، مشکلات خانوادگی یا سایر موارد، فرصت کافی برای مطالعه و پاسخ گویی مناسب در روز کنکور را نداشتند، فرصت جبران هرچند محدودی به آنها داده نمی شد.

درنهایت سیستم جدید برگزاری کنکور در دو نوبت، مزایا و معایب خاص خود را دارد و هنوز زود است که در مورد اثرات بلندمدت این تغییر بر سیستم آموزشی کشور قضاوت کرد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

‫۴ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا