سیاسی

عباس عبدی: اگر رد صلاحیت آقای روحانی بر‌حسب عملکردش در دوران ریاست‌جمهوری است که عملکرد آقای رئیسی در این ۳۰ ماهه به مراتب بدتر بوده پس چرا ایشان تایید می‌شود؟

خبرمهم: عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب: رد صلاحیت انجام شده فقط در مورد آقای روحانی نبوده بلکه برای روسای‌جمهور قبلی هم تکرار شده بود

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب: به طور کلی اغلب مردم از سیستم، تصمیمات و افرادش عبور کرده‌اند./ این که می‌گویند آقای رئیسی برای اجتناب از رقابت با روحانی به خراسان جنوبی رفته شاید درست نباشد، چون این‌ها از اول حتما می‌دانستند که آقای روحانی را نمی‌خواهند تایید کنند، لذا از این نظر نگرانی نداشتند.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌و‌گو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در پاسخ به این سوال که چه عواملی باعث می‌شود یک شخصیت مثل حسن روحانی در یک بازه زمانی ده ساله از فردی دارای صلاحیت برای انتخابات ریاست جمهوری به فردی فاقد صلاحیت برای انتخابات خبرگان تبدیل شود، گفت: رد صلاحیت انجام شده فقط در مورد آقای روحانی نبوده بلکه برای روسای جمهور قبلی هم تکرار شده بود و این از سه حالت خارج نیست، یا اینکه آنان از اول صلاحیت نداشتند و اشتباهی تایید شده بودند که در این صورت مسئولیتش با شورای نگهبان است. یا اینکه قبلا صلاحیت داشتند ولی در دوره مسئولیتشان صلاحیتشان را از دست دادند، این هم نشان می‌دهد ساختار به گونه‌ای است که افراد وقتی وارد آن می‌شوند صلاحیتشان را از دست می‌دهند. طبعا این قاعده برای همین کسانی هم که در ساختار هستند صادق است. سوم اینکه هیچ کدام از تایید یا رد صلاحیت‌ها مبتنی بر قوانین و ضوابط مقرر نیست، بر‌اساس مصلحت‌اندیشی و سلیقه و نتایجی است که در آینده از حضور این‌ها در ساختار قدرت وجود دارد. هرکدام از این سه مورد را شورای نگهبان می‌تواند قبول کند و حالت چهارمی هم وجود ندارد و البته هر کدام را بپذیرند در نقد ساختار موجود است. 

عباس عبدی نسبت به این سوال که آیا این رد صلاحیت موجب کاهش محبوبیت آقای روحانی در بین اقشار مختلف و فعالین سیاسی خواهد شد یا برعکس نقش و جایگاه ویژه‌تری را برای ایشان رقم خواهد زد، افزود: رد صلاحیت انجام شده آقای روحانی را بی‌اعتبار نمی‌کند ولی بین مردم تاثیر خاصی نخواهد داشت چون بطور کلی اغلب مردم از سیستم و تصمیمات و افرادش عبور کرده‌اند. 

وی نسبت به این سوال که باتوجه به گفته‌های مخالفین آقای روحانی، به طور مثال این ادعای آقای شریعتمداری که گفتن تایید صلاحیت آقای روحانی در سال ۹۶ هم باعث تعجب بود، آیا میتوان احتمال داد رد صلاحیت روحانی به علت یک سری مسائل مربوط به گذشته ایشان بوده؟ اگر بله پس چرا آن دلایل باعث رد صلاحیت آقای روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری نشد، افزود: اگر افراد را در گذشته بر‌حسب مصلحت تایید صلاحیت کردند همان هم بی‌اعتبار است و باید پاسخ بدهند مردم برای چه باید هزینه بدهند، این توهین به شورای نگهبان است نه به آقای روحانی. 

وی در ادامه تاکید کرد: اگر رد صلاحیت آقای روحانی بر‌حسب عملکردش در دوران ریاست جمهوری است که عملکرد آقای رئیسی در این ۳۰ ماهه به مراتب بدتر بوده پس چرا ایشان تایید می‌شود؟ ولی اگر تخلف کرده است اتهامات هر فردی باید در دادگاه ثابت شود تا متهم بتوانند از خودش دفاع کند و هم معلوم شود جرم و جنایت چه چیزی بوده که افراد مرتکب شدند. نمی‌شود که از پشت درهای بسته راجع به افراد تصمیم گرفت. 

این فعال سیاسی در‌خصوص علت شرکت ابراهیم رئیسی در خبرگان رهبری از استان خراسان جنوبی گفت: شرکت آقای رئیسی از خراسان جنوبی در انتخابات خبرگان شاید به این دلیل است که فکر می‌کردند ممکن است در تهران مردم با این هدف در انتخابات شرکت کنند که به ایشان رای ندهند و خب این خیلی بد می‌شد‌ و البته به نظر من رخ هم نمی‌دهد چون مردم از این رفتارها هم عبور کرده‌اند. این که می‌گویند برای اجتناب از رقابت با روحانی به آنجا رفته است شاید درست نباشد، چون این‌ها از اول حتما می‌دانستند که آقای روحانی را نمی‌خواهند تایید کنند، لذا از این نظر نگرانی نداشتند. از اینکه مبادا مردم یک تصمیمی بگیرند در رای دادن و برایشان بد باشد در تهران شرکت نکردند. 

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان نسبت به استقبال مردم از انتخابات پیش رو تاکید کرد: به این سوال بر اساس‌ دو نوع شواهد می‌توان پاسخ داد. یکی براساس نظرسنجی‌هاست که در بالاترین میزان معمولا ۳۰ درصد گفته شده که آن هم به نظر من ایراد دارد و تا حدی بیش‌براورد دارد. یکی هم بر‌اساس شواهد تجربه شخصی خود و قرائن جامعه می‌بینیم. هر اندازه که به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم از شور و شوق نسبت به آن کمتر می‌شود. با این رد صلاحیت‌ها نیز ظاهرا خودشان هم علاقه‌ای به افزایش مشارکت در انتخابات ندارند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا