قضایی

نوروزی، حقوقدان: ادعای نماینده مجلس از اینکه این خانم خبر نداشته از این قانون، کاملا نادرست و غیر‌قانونی است چون حتی ماموران نیروی انتظامی هم مجاز به عکس برداری نیستند. /انگار گروه‌هایی را آزاد گذاشتند که هر‌کاری دلشان می‌خواهد انجام دهند.

خبرمهم: کامبیز نوروزی، حقوقدان: آقایان مدعی هستند که از طریق حجاب می‌خواهند ارزش زنان را حفظ کنند اما اقدام عکس گرفتن از خانم‌ها که الان به اسم امر به معروف تشویق می‌شود، غیرقانونی، غیر‌شرعی و تجاوز به حدود اخلاقی زنان است.

نوروزی، حقوقدان: مشکل اینجاست که در‌حال حاضر به قانون گردن نمی‌گذارند و انگار گروه‌هایی را آزاد گذاشتند که هر‌کاری دلشان می‌خواهد انجام دهند ولی توجه نمی‌کنند که اگر در جامعه فرهنگ بی‌قانونی توسعه پیدا کند گریبان همه را می‌گیرد.

به گزارش بخش قضایی سایت خبرمهم، کامبیز نوروزی، حقوقدان در‌خصوص ماجرای درمانگاه قم به خبرهای فوری مهم گفت: چهره افراد عادی جز حریم خصوصی آن‌هاست و هیچ کسی مجاز به تصویر‌برداری از چهره افراد نیست مگر با اجازه قبلی آن‌ها، حالا چه به بهانه امر به معروف باشد چه هر بهانه دیگری. حتی یک عکاس خبری نیز نمی‌تواند از چهره افراد عادی عکس بگیرد ولی متاسفانه این اقدام عکس گرفتن از خانم‌ها که الان به اسم امر به معروف و حراست از حجاب تشویق می‌شود، غیرقانونی و غیر‌شرعی است.   

این حقوقدان در واکنش به ادعای جلالی، نماینده رفسنجان که گفته آن خانم در قم از قانون خبر نداشت و واکنش نشان داد، تاکید کرد: ادعای نماینده مجلس از اینکه این خانم خبر نداشته از این قانون کاملا نادرست و غیر‌قانونی است چون حتی ماموران نیروی انتظامی هم مجاز به عکس‌برداری نیستند. کسی هم که در مرکز درمانی قم عکس‌برداری می‌کند، مامور نیروی انتظامی نیست. ضمن آنکه کسانی که مدعی هستند این کار قانونی است تمام مبانی نظم و امنیت جامعه را از بین می‌برند. این گوشی‌های موبایل امروزه دست همه افراد است و هر‌کسی می‌تواند به بهانه امر به معروف از دیگری عکس بگیرد و سواستفاده‌های زیادی انجام شود و امنیت به طور کامل از بین می‌رود. 

نوروزی اضافه کرد: اولا که لایحه عفاف و حجاب هنوز به اتمام نرسیده و ابلاغ نشده ثانیا تا جایی که من یادم هست در این لایحه نیز اجازه عکس‌برداری از افراد داده نشده که هرکسی بتواند به سلیقه خودش عکس از خانم‌ها بگیرد و منتشر کند. این آقایان مدعی هستند که از طریق حساب می‌خواهند ارزش زنان را حفظ کنند و اخلاق را حفظ کنند. اگر کسی بخواهد بگوید از زنان می‌توان بدون اجازه عکس‌برداری کرد که این بیشتر تجاوز به حدود اخلاقی زنان است. الان به بهانه اخلاق مبانی اخلاق را از بین می‌برند. 

کامبیز نوروزی در‌خصوص وظیفه نهادهای دولتی در این ماجرا گفت: وظیفه نهادهای دولتی در‌حال حاضر مشخص است اما به آنان عمل نمی‌شود. الان رفتارهایی که در جامعه ایران به نام ترویج حجاب انجام می شود غیرقانونی است. ما یک ماجرای بزرگ مربوط به فوت مهسا امینی را پشت سر گذاشتیم اما یک گزارش قابل اعتماد از مراجع رسمی منتشر نشد که این دختر جوان بی‌گناه چگونه در مقر نیروی انتظامی فوت شده. کسی هیچ پاسخی نداد. مواردی هم از تعرض جسمی به زنان داشتیم اما کسی پاسخ نمی‌دهند. این‌ها یعنی وظیفه‌شان را انجام نمی‌دهند. وظیفه دولت‌ها حفاظت از قوانین و اصول حقوقی و ناموس و حیثیت افراد است. رفتارهایی که به اسم امر به معروف و نهی از منکر در سطح خیابان‌ها اتفاق می‌افتد غیرقانونی است. موضوع حجاب‌بان‌ها در مترو نیز غیرقانونی است اما انجام می‌شود درحالیکه وظیفه دولت عمل به قانون است. قانون‌گذار هم باید قانونش منطبق بر اصول و قواعد حقوقی و آزادی‌های فردی و حقوقی باشد. 

کامبیز نوروزی، حقوقدان در پایان گفت: الان در ماجرای قم برخوردی صورت نمی‌گیرد به این دلیل که تا به حال برخوردی با این افراد انجام نشده. همه چیز را که نمی‌توان به توطئه وصل کرد. گفته‌های رسانه‌های خارج از کشور ربطی به ما ندارد چون ما داخل کشور زندگی می‌کنیم و اصول و قواعد خودمان را داریم. مشکل اینجاست که در‌حال حاضر قانون رعایت نمی‌شود و انگار گروه‌هایی را آزاد گذاشتند که هر‌کاری دلشان می‌خواهد انجام دهند ولی توجه نمی‌کنند که اگر در جامعه فرهنگ بی‌قانونی توسعه پیدا کند گریبان همه را می‌گیرد. جامعه یک کشتی است و وقتی سوراخ شد هر‌کسی که در کشتی است غرق می‌شود. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا