فناوری

وضعیت اینترنت و فیلترینگ در کشور، عامل اصلی در عدم استفاده درست از هوش مصنوعی

خبرمهم: هوش مصنوعی یعنی ما بتوانیم اتفاقاتی را رقم بزنیم که در طی آن ماشین‌ها بتوانند رفتاری مشابه رفتار انسانی داشته باشند، در رده‌های بالا بتوانند فکر کنند، تصمیم بگیرند و در‌خصوص موضوعات مختلف نظر بدهند. یا یک کاری را که یک انسان انجام می‌دهد را بتوانند یک بخشی از آن را انجام دهند.

دکتر ویدا مهدی‌زاده، دکتری هوش مصنوعی در گفتگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری یا مهم در‌خصوص تعریف هوش مصنوعی گفت:هوش مصنوعی یعنی ما بتوانیم اتفاقاتی را رقم بزنیم که در طی آن ماشین‌ها بتوانند رفتاری مشابه رفتار انسانی داشته باشند، در رده‌های بالا بتوانند فکر کنند، تصمیم بگیرند و در‌خصوص موضوعات مختلف نظر بدهند. یا یک کاری را که یک انسان انجام می‌دهد را بتوانند یک بخشی از آن را انجام دهند.

به گزارش بخش فناوری سایت خبرمهم، دکتر مهدی‌زاده در‌رابطه با نگرانی و ممنوعیت هوش مصنوعی در یک سری از کشورها تاکید کرد:

ببینید دو نوع رویکرد درباره اینکه هوش مصنوعی قرار است چه کاری را انجام دهد در حوزه مشاغل وجود دارد. رویکرد اول این است که هوش مصنوعی قرار است بیاید به انسان کمک کند تا آن کارهای روتین روزانه که انجامش برای افراد سخت است را انجام دهد و در واقع وقت آزاد بیشتری را در اختیار انسان‌ها قرار دهد برای اینکه بتوانند با خانواده باشند یا هر اولویتی که برای گذراندن وقتشان دارند.

ولی رویکرد دوم این است که هوش مصنوعی قرار است توسعه پیدا کند و توسط انسان غیر‌قابل کنترل باشد و در این شرایط می‌گویند که بله، بعضی از مشاغل قرار است از بین برود ولی یک اجماعی هم است در این قضیه که می‌گویند یک سری مشاغلی هستند که بعید است توسط هوش مصنوعی جایگزین شود. مثلا مشاغلی که در آن ویژگی‌های والای انسانی لحاظ است مثلا همدلی. یعنی یک روانشناس نمی‌تواند در هوش مصنوعی جایگزین داشته باشد. البته شاید هوش مصنوعی بتواند پایه‌های اولیه روانشناسی را در خود جایگزین کند اما آن سطح بالا را نمی‌تواند یا در حوزه نویسندگی. البته الان چت جی پی تی یا اپلیکیشن‌هایی مبتنی بر هوش مصنوعی آمدند که می‌توانند تولید محتوا کنند ولی با این حال باز هم نظریه این است که هوش مصنوعی نمی‌تواند در شغل نویسندگی یک سری خلاقیت‌هایی را ایجاد کند زیرا خلاقیت هم یکی از ویژگی‌های رده والای انسانی است.  تقریبا در خصوص سال گذشته می‌توان گفت سالی بود که جهش خیلی مهمی در هوش مصنوعی بوجود آمد و اقبال خیلی زیادی از طرف شرکت‌های خیلی بزرگ و کشورهای پیشرفته برای استفاده از این تکنولوژی شده ولی خب نگرانی‌ها جای خود دارد. حالا این نگرانی‌ها دوباره برمی‌گردد به دو‌نوع رویکردی که گفتم.

این‌ها توسط زاکربرگ و ایلان ماسک مطرح شده. که هر کدام از دیدگاه خود این زمینه را بررسی کردند. یکی معتقد است هوش مصنوعی مفید است ولی دیگری می‌گوید مفید نیست. حالابستگی دارد به چشم اندازی که هر کشوری برای خودش در نظر گرفته. محافظه کارها اصولا معتقدند خیلی نباید به این قضیه پرو بال داد ولی طبق آماری که تا الان منتشر شده با استفاده از هوش مصنوعی بستری فراهم شده برای راحت تر شدن کارها. علت مخالفت هم کاملا قابل درک است ولی خروجی که گرفته شده این است که هوش مصنوعی به کمک بشر آمده و باعث سرعت بخشیدن به انجام یک سری کارهای تکراری و ایجاد خلاقیت در یک سری کارها شده است.

ویدا مهدی‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا به طور کلی هوش مصنوعی در کشور ما باعث حل مشکلات به خصوص در وضعیت اقتصادی و حتی کاهش آمار مهاجرت متخصصین و نخبگان می‌شود یا نه در مسائل شغلی باعث ایجاد مشکل و افزایش آمار بیکاری می‌شود، تاکید کرد:

واقعیت این است که هوش مصنوعی در کشور ما اول راه است و حداقل حدود ده سال از سایر کشورها در این زمینه عقب‌تر هستیم. البته قطعا باعث رونق اقتصادی در کشورمان می‌شود.

آمار کلی هم می‌گوید که ۸۰ درصد شرکت‌ها معتقدند که هوش مصنوعی باید وارد تمام ارکان سازمانی شود. اگر کشور ما هم قائل به این قضیه باشد اصولا باید هوش مصنوعی برای ما هم عامل پیشرفت شود  ولی چیزی که در حال حاضر در کشور ما دیده می‌شود، بحث منابع انسانی خیلی خوبی است که در کشور داریم و این منابع همگی جوان هستند و اگر در کشور تامین نشوند  متاسفانه گزینه مهاجرت را انتخاب می‌کنند. چون  عمر مفید یک جوان که بتواند از دانشش استفاده کند یک حد مشخصی را دارد. خیلی از استارت‌آپ‌ های ما جوانانی هستند که با شور، شوق و انگیزه کار را شروع کردند اما قطع اینترنت و یک سری اختلال‌ها باعث دلسردی و انتخاب گزینه مهاجرت برای آن‌ها شده. ولی اگر فرض کنیم در کشورمان بسترهای زیرساخت‌هایی که کسب و کارهای مبتنی بر هوش مصنوعی نیاز دارند پیاده شود، قطعا باعث رونق می‌شود اما اینکه بشود یا نشود و حتی اینکه چقدر طول بکشد که زمینه‌ها فراهم شود در اختیار مدیران رده بالای دولتی است.

دکتر مهدی‌زاده در ادامه با‌توجه به تاثیر وضعیت اینترنت و فیلترینگ و جایگاه ایران در استفاده از هوش مصنوعی در سطح بین المللی گفت:

صد در صد معتقدم اینترنت تاثیر زیادی دارد. اینترنت زیرساخت اساسی هوش مصنوعی است در هرکاری، حالا چه در سطح آکادمیک و چه در سطح کسب و کار. ایران در‌حال حاضر به لحاظ تولید علم هوش مصنوعی در سطح بین‌الملل جایگاه بسیار خوبی دارد و فکر می‌کنم رتبه ۱۲ باشد. این یعنی دانشگاه‌های ما در حوزه هوش مصنوعی خیلی خوب دارند عمل می‌کنند و تولید علم می‌کنند. به طور کلی وضعیت آکادمیک هوش مصنوعی در کشور ما خیلی خوب است، منتهی این را نمی‌توانند وارد حوزه کسب و کار کنند. زیرا ایران در حوزه به کارگیری هوش مصنوعی چه در صنعت چه در سایر مشاغل رتبه ۷۵ را دارد و این اختلاف فاحش نشان دهنده یک ایراد بزرگی است که در کشور ما اتفاق می‌افتد و باید ریشه‌یابی شود. اگر سایر کشورها را نگاه کنیم این اختلاف کمتر است مثلا در یک قسمت رتبه ۱۲ را اگر دارند در قسمت دیگر رتبه ۱۵ را دارند .

یعنی اختلاف خیلی کمی دارند ولی این اختلاف زیاد در ایران نشان دهنده مشکل جدی است که شاید برمیگردد به صنایع ما که دوست دارند کارشان را به صورت سنتی انجام دهند  و علاقه‌ای به استفاده از هوش مصنوعی در شرکت‌هایشان ندارند یا فرار نیروی انسانی را داریم که مثلا منابع انسانی ما علاقه‌ای به کار در این زمینه را ندارند.  یا مشکلات زیرساختی است که باعث می‌شود دسترسی به دیتابیس لازم را نداشته باشیم یا همان مشکلات اینترنتی که گفتیم می‌تواند عامل این وضعیت باشد.

در پایان هم ایشان نسبت به اینکه هوش مصنوعی چه تاثیری می‌تواند در رفتار و روابط انسانی در آینده داشته باشد تاکید کردند:

از دید مثبت اگر بخواهم اول به این سوال جواب دهم باید بگویم این قضیه باعث شده که  عموم مردم حالا کسانی که علاقه به تحصیل آکادمیک ندارند یا اهل تکنولوژی و فناوری نیستند با این ابزارهای هوش مصنوعی آشنا شوند و در کارهای روزمره استفاده کنند. ما حتی دانش‌آموزانی را می‌بینم که از این قضیه برای حل مسائل‌شان استفاده می‌کنند. من بعد منفی را در این زمینه در نظر نمی‌گیرم. من بیشتر بعد مثبت این قضیه را در آشنایی افراد با این نوع تکنولوژی را در نظر می‌گیرم. ولی به مرور زمان احتمالا ما این انتظار باید را داشته باشیم ( چون چت جی پی تی در تلاش است برای آزمایش کردن اطلاعات مردم ) هر سوالی که بپرسیم در واقع پاسخ گو باشد. این ممکن است خیلی جهت‌گیری شود. برای همین هم در اخبار آمده که خیلی سوالات خشن، سوالاتی که سوگیری دارد یا سوالات اقلیت‌ها پرسیده نشود که بتواند به درستی آزمایش شود.
ولی اگر این مراحل به خوبی اتفاق نیفتد قطعا می‌تواند در رفتار افراد در جامعه هم تاثیر منفی داشته باشد. ولی این تاثیر می‌تواند در دراز مدت اتفاق بیفتد چون هنوز در مراحل آزمایشی هستند و در تلاشند تا این وضعیت بهبود پیدا کند. /گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا