فرهنگی

نیک‌نژاد، کارشناس آموزش و پرورش: بیشتر نمایندگان مجلس یازدهم وکیل‌الدوله هستند و کارنامه این مجلس در حوزه آموزشی به شدت مخدوش است.

خبرمهم: نیک‌نژاد، کارشناس آموزش و پرورش: مجلس یازدهم آن جایی که باید کاری می‌کرد، اقدامی انجام نداد.

نیک‌نژاد، کارشناس آموزش و پرورش: به غیر از رتبه‌بندی هم که به شکل اصلی آن اجرا نشد و باعث نارضایتی شد، هیچ رد پایی از مجلس یازدهم در مسائل، مشکلات و فضای آموزشی کشور وجود ندارد. کمیسیون آموزشی مجلس معلوم نیست کجاست. 

به گزارش بخش فرهنگی سایت خبرمهم، محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش و پرورش در‌خصوص عملکرد مجلس یازدهم به مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم گفت: از مجلس یازدهم در این ۴ سال قوانینی برای آموزش و پرورش و رفع مشکلات آموزشی بیرون نیامده که ما بخواهیم بگوییم چه اقداماتی انجام شده فقط بحث رتبه‌بندی معلمان بوده که ان هم آمد و اتفاقا در آن بزنگاهی که باید در این مجلس محکم آن را حفظ می‌کردند، دولت با‌توجه به اینکه بحث رتبه‌بندی را دور زد و نمی‌خواست ابتدا آن را بررسی کند، چون فکر می‌کرد یک بحث سیاسی است اما اعتراضات معلمان باعث شدند که برای تصویب آن اقدام کنند. ولی محتوای آن را بسیار خالی کردند و بحث معیشتی آن را بسیار کاهش دادند. 

نیک‌نژاد اضافه کرد: آقای منادی هم با اینکه خیلی ادعا دارند که بحث رتبه‌بندی را این‌ها در این مجلس تصویب کردند و شخص خودش هم در آن تاثیر داشته در اولین جملاتی که راجع به رتبه‌بندی‌ها می‌گفت این بوده که اگر رتبه‌بندی تصویب شود ۸ تا ۱۶ میلیون به حقوق معلمان اضافه می‌شود. اما امروز این رقم رسیده به ۲ تا ۴میلیون تومان، آن‌هم ۴ میلیون تومانی که در واقع از ۳و نیم به بالا شامل رتبه‌های ۴ و ۵ می‌شده و تقریبا حدود ۵ درصد معلمان نیز به این رتبه نرسیدند و عموما به حقوق معلمان زیر ۳ میلیون اضافه شده. حالا اگر افزایش هزینه‌ها در این ۴ سال را در مقابل این هزینه‌ها قرار بدید متوجه می‌شوید که عملا به صفر رسیده. 

وی در ادامه افزود: شاید مهم ‌ترین بحثی که در مجلس یازدهم برای آموزش و پرورش و معلمان مطرح شد بحث رتبه‌بندی بود که کاملا هم‌سو با دولت بوده تا حدی که خیلی‌ها گفتند بیشتر نمایندگان مجلس یازدهم وکیل ‌الدوله هستند چون این‌ها در مسیری که دولت و ساختار اجرایی از آن‌ها خواسته بود گام برداشتند. بدنه معلمان از این فرم تصویبی که در مجلس برای رتبه‌بندی انجام شد و توسط دولت اجرا شد به شدت عصبانی هستند. چون هم به لحاظ محتوایی و هم اجرایی آن چیزی نیست که از قبل گفته بودند. 

نیک‌نژاد با اشاره به تناقضات موجود در رتبه‌بندی معلمان گفت: تناقض بعدی اینجاست که در نسخه اول قانون رتبه‌بندی نوشته شده بود: هر رتبه در معلمان حداقل ۸۰ درصد دریافتی همان رتبه در دانشگاه را داشته باشد. اما بعد تغییر کرد و گفتند ۸۰ درصد معلمان نباید کمتر از ۸۰ درصد رتبه یک دانشگاه را بگیرند. یعنی همه ربته‌ها را با رتبه یک مقایسه کردند. به هرحال مجلس یازدهم آن جایی که باید کاری می‌کرد، اقدامی انجام نداد. برای همین خیلی‌ها می‌گویند برای چه باید در‌این انتخابات شرکت کنیم آن هم با این افرادی که برای مجلس دوازدهم تایید صلاحیت شدند. 

این کارشناس حوزه تعلیم و تربیت ادامه داد: در بحث نظارتی هم که یکی از وظایف و حقوق مجلس است سوال اینجاست که چه نظارتی مجلس بر اقدامات وزیر آموزش و پرورش داشته؟ این وزیر واقعا هیچ کاری تا الان انجام نداده که حتی بخواهیم او را نقد کنیم فقط هدف‌های ایدئولوژیکی جناحی که به آن تعلق دارد را پیش برده. مجلس به عنوان یک نهاد نظارتی چرا از وزیر آموزش پرورش در‌خصوص وضعیت آموزش و پرورش سوال نپرسید. وقتی ما می‌گوییم بیشتر نمایندگان وکیل‌الدوله هستند بی‌جهت نیست. البته در ابتدا آقای منادی گفت که رضا مراد‌صحرایی مناسب وزارت آموزش و پرورش نیست اما بعدا در این زمینه پیگیری انجام نداد. 

محمدرضا نیک‌نژاد در ادامه تاکید کرد: مجلس یازدهم هیچ اقدامی برای معلمان انجام نداد و برخلاف سروصداهایی که برای رتبه‌بندی انجام دادند باید گفت این چیزی که اجرا شد رتبه‌بندی نبود که قرار بود اجرا شود. امروز مجلس با این وضعیت بودجه آموزش و پرورش که همین مجلس قرار بوده تصویب کند و مکفی هم نیست یا حقوق معلمان حق‌التدریسی و خرید خدمتی و حق‌التدریس بازنشستگان که دولت پرداخت نمی‌کند، کجاست؟ نمایندگان چرا هیچ واکنشی نشان ندادند و نمی‌دهند؟ هنوز پاداش بازنشستگان ۱۴۰۱ نیز پرداخت نشده، مجلس کجاست؟ اصلا کمیسیون آموزشی مجلس معلوم نیست کجاست. 

محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش و پرورش در‌ پایان نسبت به فضا و شور انتخاباتی مجلس دوازدهم در میان معلمان و فرهنگیان گفت: بحث شرکت در انتخابات سیاسی است. خیلی به بحث‌های صنفی ربطی ندارد. ولی اگر همین بحث‌های صنفی که بنده مطرح کردم را ملاک قرار دهیم، کارنامه مجلس یازدهم به شدت مخدوش است. در این شرایط امکان دارد عده‌ای به امید تغییر در انتخابات شرکت کنند در مقابل نیز عده‌ای بگویند رای ما تاثیری ندارد چون همین افراد حاضر در مجلس یازدهم می‌خواهند وارد شوند و رقابت آنچنانی وجود ندارد. به غیر از رتبه‌بندی هم که به شکل اصلی آن اجرا نشد و باعث نارضایتی شد، هیچ رد پایی از مجلس یازدهم در مسائل، مشکلات و فضای آموزشی کشور وجود ندارد. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا